Szanowna Pani

Lucyna Smoktunowicz

Wójt Gminy Hajnówka

 

Szanowna Pani Wójt,

pragnę wyrazić Pani Wójt wdzięczność za zaangażowanie na rzecz budowy drogi ekspresowej S8 Białystok — Augustów — Suwałki (węzeł Raczki), czego wyrazem było udzielenie w ostatnim czasie poparcia dla petycji do Prezesa Rady Ministrów w sprawie jak najszybszej budowy tej drogi oraz włączenie się do podjętej przeze mnie inicjatywy zbiórki podpisów obywateli, którzy wyrazili poparcie dla jej treści.

To dzięki m.in. Pani aktywności, dysponując podpisami i upoważnieniem prawie 4200 sygnatariuszy petycji, złożyłem ją 27 listopada 2024 roku do Prezesa Rady Ministrów wraz z moim pismem przewodnim, które przekazuję w załączeniu do wiadomości i wykorzystania. Przywołałem w nim argumenty przemawiające za uzasadnioną i pilną potrzebą budowy tej drogi oraz przypomniałem dotychczasowe starania i zabiegi w tej sprawie.

W imieniu Prezesa Rady Ministrów petycję wraz z załączonymi podpisami przyjęła z moich rąk w obecności towarzyszącego mi Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Sylwestra Tułajewa Zastępca Dyrektora Departamentu Spraw Parlamentarnych Aleksandra Zdunek — Drabot.

Informację na ten temat przedstawiłem opinii publicznej na specjalnej konferencji prasowej „zorganizowanej przeze mnie 29 listopada 2024 roku w Suwałkach, w której uczestniczył również Wicestarosta Suwalski Pan Andrzej Szymulewski.

Raz jeszcze dziękuję za obywatelskie zaangażowanie w tę ważną sprawę. Budowa drogi ekspresowej 58 Białystok — Augustów — Suwałki (węzeł Raczki) jest jednym z najważniejszych warunków dalszego 'rozwoju naszego regionu i wymogiem współczesnej cywilizacji. Mam nadzieję, że Prezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zlekceważą głosu mieszkańców wyrażonego w formie poparcia dla treści złożonej petycji.

Suwałki, 3 grudnia 2024 roku

Łączę wyrazy szacunku

Poseł Rzeczypospolitej Polskiej

Jarosław Zieliński

 

 

Szanowny Pan

Donald Tusk

Prezes Rady Ministrów

 

Szanowny Panie Premierze,

na podstawie art. 2 oraz art. 5 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (Dz.U. 2018 poz. 870) w imieniu 4193 obywateli składam petycję do Prezesa Rady Ministrów w sprawie jak najszybszej budowy drogi ekspresowej S8 Suwałki (węzeł Raczki) — Augustów — Białystok (Knyszyn) z uprzejmą prośbą o jej pozytywne rozpatrzenie.

Uzasadniona wieloma względami komunikacyjnymi, transportowymi, gospodarczymi, cywilizacyjnymi i rozwojowymi, a także argumentami dotyczącymi bezpieczeństwa państwa potrzeba budowy drogi ekspresowej Białystok — Augustów — Suwałki była przedmiotem wielu wystąpień samorządowców, przedsiębiorców, transportowców i mieszkańców województwa podlaskiego, a także interpelacji poselskich i postulatów Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego kierowanych do rządu ponad podziałami politycznymi w czasie, gdy miałem zaszczyt przewodniczyć jego pracom. Jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej reprezentujący mieszkańców województwa podlaskiego przez wiele lat konsekwentnie domagałem się realizacji tej inwestycji.

Pierwotnie odcinek Białystok — Augustów — Suwałki miał stanowić część drogi ekspresowej Via Baltica, ale stało się to nieaktualne w wyniku dokonanej w 2009 roku zmiany przebiegu tej trasy. 27 października 2006 roku podczas międzynarodowej konferencji pod nazwą „Jedna droga — cztery kraje” pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego została z polskiej inicjatywy podpisana przez ministrów transportu Polski, Węgier, Słowacji i Litwy „Deklaracja Łańcucka”, której celem i przedmiotem była budowa międzynarodowego korytarza transportowego o strategicznym znaczeniu dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod nazwą Via Carpatia, przebiegającej wzdłuż wschodniej granicy Polski i Unii Europejskiej. W kolejnych latach deklarację przystąpienia do tego międzynarodowego projektu zgłosiły kolejne kraje - Rumunia, Bufgaria i Grecja, a następnie Ukraina i Turcja. Projektowany korytarz drogowy miał przebiegać od Kłajpedy na Litwie wzdłuż całej polskiej granicy wschodniej (od przejścia granicznego w Budzisku przez Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, przejście graniczne w Barwinku), Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię do Salonik w Grecji.

W 2016 roku z nieuzasadnionych i niezrozumiałych powodów zmieniono przebieg trasy Via Carpatia na terenie województwa podlaskiego, co spowodowało, że obciążony wyjątkowym natężeniem ruchu ciężarowego i osobowego odcinek Białystok — Augustów — Suwałki (węzeł Raczki) znalazł się znowu poza siecią planowanych dróg ekspresowych w północnowschodniej Polsce.

Po wielu długich staraniach i zabiegach droga Białystok (Knyszyn) — Augustów — Suwałki (węzeł Raczki) Uchwałą Rady Ministrów nr 160/2023 z 5 września 2023 roku zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” została włączona do planowanej sieci dróg ekspresowych w Polsce, uzyskując jednocześnie gwarancję finansowania. Poprzedziła ją Uchwała Rady Ministrów z 13 grudnia 2022 roku w sprawie budowy drogi ekspresowej S8 Białystok — Suwałki. Ta ważna i długo oczekiwana inwestycja powinna z przywołanych wcześniej względów stać się zadaniem priorytetowym dla rządu Rzeczypospolitej Polskiej (Ministerstwa Infrastruktury) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niestety mimo upływu czasu nie jest ona wciąż przedmiotem odpowiednich działań, a Ministerstwo Infrastruktury, zamiast podjąć konkretne kroki zmierzające do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla parametrów drogi o przekroju 2+2, udziela w tej sprawie wymijających odpowiedzi, tłumacząc się brakiem „wiążących decyzji administracyjnych wydanych dla drogi o parametrach drogi ekspresowej”. Nie ma również uzasadnienia dla zapowiadanego przez Ministerstwo Infrastruktury opracowania nowej ekspertyzy na temat przebiegu dróg ekspresowych w województwie podlaskim. Sporządzone w 2022 roku przez zespół ekspertów i opłacone ze środków budżetowych Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jednoznacznie wskazało drogę 58 Białystok (Knyszyn) — Augustów — Suwałki (węzeł Raczki) jako najbardziej korzystne połączenie dróg ekspresowych Via Baltica | Via Carpatia.

Wobec przeciągającego się procesu decyzyjno-wykonawczego i narastającego zniecierpliwienia mieszkańców naszego regionu, świadomi znaczenia cywilizacyjnego, komunikacyjnego, społeczno-gospodarczego i militarnego tego odcinka przyszłej drogi ekspresowej 58 liczni obywatele, przede wszystkim mieszkańcy województwa podlaskiego złożyli swoje podpisy pod Petycją do Prezesa Rady Ministrów, domagając się od rządu Rzeczypospolitej Polskiej (Ministerstwa Infrastruktury) oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pilnego podjęcia konkretnych, a nie pozorowanych działań w celu przeprowadzenia niezbędnych prac i uzgodnień formalno-administracyjnych, środowiskowych i projektowych tak, aby inwestycja ta mogła być jak najszybciej zrealizowana, jednocześnie wyrażając zgodę na złożenie przeze mnie jako posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w Ich imieniu treści Petycji do Prezesa Rady Ministrów. Udzielający swojego poparcia dla treści Petycji podkreślają również, że wobec realnego zagrożenia militarnego ze strony Rosji, zwłaszcza w rejonie Przesmyku Suwalskiego, polską racją stanu jest bezzwłoczne zbudowanie wielofunkcyjnej drogi ekspresowej łączącej nasz Kraj z krajami bałtyckimi jako częścią NATO i Unii Europejskiej.

W swoich wystąpieniach poselskich wielokrotnie dopominałem się uznania połączenia drogowego Białystok — Augustów — Suwałki — przejście graniczne z Litwą w Budzisku za drogę o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa Polski. Pismem BMON-WP.053.430.2024/W-56,57/24/KT,IŚ z dnia 31 lipca 2024 roku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda poinformował, że: „Droga łącząca północno-wschodnią Polskę z Litwą, tj. Białystok — Suwałki — węzeł Raczki — przejście graniczne w Budzisku, jest drogą o istotnym znaczeniu dla Sił Zbrojnych RP. Wspominany odcinek drogi jest ujęty w niepublikowanym Zarządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków”.

Przyszła droga ekspresowa Białystok (Knyszyn) — Augustów — Raczki (połączenie z S61) powinna być częścią europejskiego korytarza transportowego Via Carpatia, a wypracowane rozwiązania projektowe powinny rozwiązać również, poprzez połączenie trasy S8 z węzłem drogowym w Raczkach, kontrowersyjny problem budowy i przebiegu tzw. wschodniej obwodnicy Augustowa.

Istotne jest też, aby budowane aktualnie obwodnice Suchowoli i Sztabina, a także przewidziana do realizacji budowa obwodnicy Białobrzegów umożliwiały ich dostosowanie do parametrów drogi ekspresowej.

W imieniu Sygnatariuszy Petycji oraz własnym zwracam się do Pana Premiera o spowodowanie podjęcia przez Ministerstwo Infrastruktury i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad konkretnych i pilnych działań w celu jak najszybszego zrealizowania Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” w części polegającej na budowie drogi ekspresowej Białystok (Knyszyn) — Augustów — Suwałki (węzeł Raczki).

Warszawa, 27 listopada 2024 roku

Z poważaniem

Poseł Rzeczypospolitej Polskiej

Jarosław Zieliński