W związku ze sprzedażą lub przekazaniem jako darowizny samochodu lub innego pojazdu masz obowiązek powiadomić odpowiedni urząd. Wynika to z ustawy Prawo o ruchu drogowym (Art. 78 ust. 2 pkt 1) .
Jaki urząd musisz powiadomić?
O sprzedaży lub przekazaniu pojazdu musisz powiadomić urząd, w którym ten pojazd był zarejestrowany. Może to być starostwo powiatowe lub miasto na prawach powiatu (w naszym regionie takie miasta to Białystok, Łomża i Suwałki).
Jakie dokumenty i informacje są potrzebne?
Aby złożyć wniosek przez Internet potrzebny będzie skan umowy kupna-sprzedaży lub darowizny.
Inne informacje niezbędne do wypełnienia wniosku to:
- marka pojazdu,
- numer rejestracyjny,
- numer VIN/nadwozia/ podwozia/ ramy.
Ile jest czasu na zawiadomienie urzędu?
Na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu masz 30 dni.
Jak zawiadomić urząd o zbyciu lub przekazaniu pojazdu przez Internet?
Kroki:
- Otwórz stronę wrotapodlasia.pl.
- Jeśli masz konto na Cyfrowym Urzędzie lub profil zaufany możesz się zalogować (dzięki temu Twoje dane osobowe będą już uzupełnione w formularzu zgłoszenia).
- Wyszukaj usługę np. „Zawiadomienie o zbyciu pojazdu”.
- Wybierz „Znajdź urząd” – wybierz ten, w którym rejestrowałeś auto.
- Wypełnij formularz, podpisz go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP i wyślij.
Potwierdzenie otrzymasz na adres e-mail.
Warunek załatwienia sprawy przez Internet
Coraz większą ilość spraw urzędowych możesz załatwić przez Internet. Warunkiem jest posiadanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
O ile używanie podpisu elektronicznego wiąże się z koniecznością jego zakupu, o tyle profil zaufany można wyrobić bezpłatnie. Możesz to zrobić w urzędach lub niektórych bankach – z reguły wymagana jest jednorazowa wizyta w celu potwierdzenia danych osobowych. Jak założyć profil zaufany?. Sprawdź gdzie możesz potwierdzić profil zaufany.
Uwagi
Sprzedaż pojazdu nie wymaga jego wyrejestrowania.
Jeżeli nie byłeś jedynym właścicielem sprzedanego pojazdu, zawiadomienie o jego zbyciu powinno być podpisane przez wszystkich właścicieli. Wtedy złożenie zawiadomienia przez Internet jest o tyle trudniejsze, że każdy z nich powinien posiadać profil zaufany lub podpis elektroniczny.