Od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. będzie można składać wnioski o przyznanie jednorazowego świadczenia w formie bonu energetycznego osobiści w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce lub elektronicznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
Jest to wsparcie adresowane do gospodarstw domowych, których dochody uzyskane w 2023r. nie przekroczyły:
- w gospodarstwie jednoosobowym – kwoty 2 500 zł miesięcznie;
- w gospodarstwie wieloosobowym – kwoty 1 700 zł miesięcznie na osobę w gospodarstwie domowym.
W przypadku, gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekracza kwoty, o których mowa powyżej, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę (tzw. zasada złotówka za złotówkę).
Wysokość bonu energetycznego
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
1) 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
2) 400 zł – gospodarstwu domowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
3) 500 zł – gospodarstwu domowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
4) 600 zł – gospodarstwu domowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Przepisy przewidują także podwyższony bon energetyczny w przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy tzn. w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
1) 600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
2) 800 zł – gospodarstwu domowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
3) 1000 zł – gospodarstwu domowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
4) 1200 zł – gospodarstwu domowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po dniu 30 września 2024r. pozostawia się bez rozpoznania.
Wójt lub organ przez Wójta upoważniony dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie:
1) zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków,
2) informacji wynikających z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
3) informacji uzyskanych w związku z postępowaniem o przyznanie:
- a) świadczeń rodzinnych,
- b) świadczenia wychowawczego,
- c) dodatku osłonowego,
- d) dodatku mieszkaniowego,
- e) dodatku elektrycznego,
4) danych zgromadzonych w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców,
Rozpatrzenie wniosków o wypłatę bonu energetycznego nastąpi w terminie 60 dni od dnia prawidłowego złożenia wniosku, a wypłata ww. świadczenia nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu dotacji na ten cel.