Drukuj

    Aby zrozumieć rzeczywistość, która nas otacza, musimy poznać matematykę. W szeregu znaków, liczb, cyfr, funkcji i działań ukrywa się  bowiem porządek, który  musimy poznać, by odnaleźć sens i wartość bytu.

Oczywiście  wyjaśnienie tajemnic matematycznych to często żmudna i ciężka praca. Warto jednak podjąć się tego wysiłku, by w końcu odnieść sukces i w matematyce odnaleźć  harmonijne piękno.
    Znajomość matematyki w największym stopniu sprzyja rozwojowi logicznego myślenia. Dlatego w Zespole Szkół w Dubinach wiele czasu poświęca się na kształcenie umiejętności matematycznych. Oczywiście sukces ucznia jest uwarunkowany przede wszystkim atrakcyjnością przekazu trudnych, analitycznych treści. Jest jednak sposób, by nie znudzić matematyką, a zainspirować do jej głębszego studiowania. Zabawa i praca na doświadczeniach sprawdzają się najlepiej w edukowaniu dzieci, stąd też pomysł, by marzec w naszej szkole był miesiącem matematyki.  W tym roku, nauczycielka matematyki, przygotowała swoim uczniom liczne atrakcje, których celem było przede wszystkim przełamanie oporu przed poznawaniem „królowej nauk”.  Przedmiot okazał się nie  taki straszny, jak go malują, gdy zamiast tradycyjnych działań zapisywanych na tablicy, pojawiły się rebusy, domina matematyczne, gry logiczne, zabawy kształtujące pamięć i spostrzegawczość – tak ważne w nauce matematyki.  
    Na holu pojawiły się plakaty wykonane przez uczniów, na których znalazły się nie tylko wzory, czy definicje, ale przede wszystkim hasła zachęcające do uczenia się matematyki.
9.03.2017 r. zorganizowano turniej matematyczny dla klas IV-VI. Każdą klasę reprezentowało troje uczniów. Stanowili oni liderów całego zespołu, którzy odpowiadali za efekty wspólnej pracy nad zadaniami , stanowiącymi  świetną gimnastykę mózgu. Zadziwiająca aktywność i rywalizacja uczniów sprawiła, że turniejowi towarzyszyły  szczególne emocje . Efekty przeszły najśmielsze oczekiwania. Zwycięzcą została klasa VI, zaś II miejsce ex aequo – klasa V i VI. Słodki poczęstunek zwieńczył czas matematycznych rozgrywek.
    Kolejne wydarzenie wiązało się z Międzynarodowym Konkursem „Kangur 2017 r.”. Zespól Szkół w Dubinach reprezentowało 45 uczniów klas od I do VI szkoły podstawowej i  I-II gimnazjum. Już po raz 18 nasze dzieci rozwiązywały nietypowy test matematyczny. „Dzień Kangura” stał się ponownie pretekstem do rozmów o matematyce i  nietypową formą popularyzacji tego przedmiotu.
    W nauce matematyki najważniejszy jest mistrz, który czasami małymi kroczkami musi prowadzić ucznia do znalezienia właściwego rozwiązania. Dobrze się dzieje, gdy mistrza wspierają rodzice. Dlatego też 24 marca , w klasie VI, odbyła się lekcja otwarta pod hasłem „ Wesoła matematyka”. Uczniowie mogli się nie tylko popisać swoją wiedzą, ale też przekonać, że w zabawie matematycznej tkwi ogromny potencjał, wpływający na rozwój logicznego myślenia. Może to przekona rodziców, by od najmłodszych lat oswajać dziecko z matematyką poprzez dobrze skomponowane gry, czy domina?
    Finał „Miesiąca Matematyki’ okazał się najbardziej emocjonującym doświadczeniem. To podczas ostatnich dni marca schody w naszej szkole zmieniły się w tabliczkę mnożenia! Na kartkach, którymi oklejono stopnie pojawiały się działania : mnożenia i dzielenia.  Na każdej przerwie pojawiał się chochlik, który sprawiał, że wśród dobrych odpowiedzi pojawiała się błędna. Uczniowie-detektywi musieli wytropić ów błąd i zgłosić swoje przypuszczenie nauczycielowi. Za właściwe wskazanie błędu otrzymywali punkty. Najlepszy tropiciel zdobył tytuł  „Mistrza Tabliczki Mnożenia”.
    Wszystko, co dobre szybko się kończy… Święto matematyki po raz kolejny przeszło do historii, ale nie matematyka. Ta  na pewno jeszcze bardziej rozgościła się w umysłach naszych dzieci. Jeśli zaproponowane konkurencje, choć w minimalnym stopniu przyczyniły się do zwiększenia motywacji do nauki tego przedmiotu – to cel przedsięwzięcia został osiągnięty. Warto pamiętać, że  „matematyka jest jak nurt wody [...]. Zawiera oczywiście mnóstwo skomplikowanych teorii, ale logiczne zasady są proste. Tak samo jak woda spada z wysoka najkrótszym możliwym torem, matematyka płynie tylko jednym nurtem. Wystarczy, że się człowiek uważnie przyjrzy, a dostrzeże ten tor. Trzeba tylko dobrze się przyjrzeć. Nic nie musisz robić. Kiedy się skupisz i wytężysz wzrok, wszystko samo jasno ci się ukaże. Na tym szerokim świecie tylko matematyka jest taka życzliwa. (Haruki Murakami).