W dniach 2 i 3 stycznia 2020r. na zaproszenie Prezydenta Białorusi Aleksandra Łukaszenki oraz Centrum Kulturalnego Białorusi w Warszawie, z którym Szkoła Podstawowa w Dubinach współpracuje od wielu lat, dwóch uczniów ze Szkoły Podstawowej w Dubinach miała przyjemność uczestniczyć w przyjęciu noworocznym w Pałacu Niepodległości (Pałac Prezydencki) w Mińsku.

Oto ich relacje.

W dniach 2 i 3 Stycznia odbyła się wycieczka do Białorusi w celu zwiedzania Pałacu Prezydenckiego w Mińsku.

Pierwszą rzeczą, którą zrobiliśmy po przyjeździe było zjedzenie obiadu, a potem wyruszyliśmy do miejsca, w którym mieliśmy nocować w celu zostawienia bagażu. Następnie udaliśmy się komunikacją miejską na rynek. Zobaczyliśmy tam wielką bombkę z napisem "Mińsk 2020", dużą choinkę świecącą się oraz małe wesołe miasteczko. Wieczorową porą miasto jest pięknie oświetlone. Po ukończeniu zwiedzenia udaliśmy się do hotelu na odpoczynek. Rano zjedliśmy śniadanie i przebraliśmy się w odświętne stroje i wyruszyliśmy na mały poczęstunek. Potem pojechaliśmy do pałacu. Przy wejściu stało dwóch strażników, którzy wyglądali bardzo poważnie. Idąc dalej musieliśmy przejść przez bramki dla bezpieczeństwa. W środku podłoga była wyłożona marmurem a żyrandole były z diamentami. Zobaczyliśmy tam wiele osób przebranych za postacie z bajek między innymi Myszkę Miki, myszkę Mini, Masze i niedźwiedzia, tygrysa itd. Mieliśmy tam zapewnione atrakcje takie jak: malowanie piaskiem, malowanie farbami, robienie zdjęć z postaciami z bajek oraz mogliśmy grać w różne gry na okularach VR. Na koniec oglądnęliśmy bajkę. Jako upominek od prezydenta Aleksandra Łukaszenki dostaliśmy „pluszaka”, bardzo dużo słodkości oraz zegarek Smartwatch. Po wizycie pojechaliśmy zjeść posiłek, zabrać bagaże i wróciliśmy do Polski.

Bardzo mi się podobała ta wycieczka, ponieważ zwiedziłem ciekawe miejsca oraz poznałem fajnych kolegów.

Kacper Jakoniuk

W dniach 2-3 Stycznia 2020 roku na zaproszenie Ambasady Białoruskiej odbyła się wycieczka do Mińska. Celem było uczestniczenie w zabawie choinkowej zorganizowanej w Pałacu Niezależności.

Przedstawicielami naszej szkoły byłam ja Maja Gacuta oraz Kacper J. Zaproszeni byli również uczniowie uczący się języka białoruskiego ze szkół z Orli, Krynek, Białegostoku, Gródka. Naszymi opiekunkami były Pani Maria, Pani Urszula i Pani Tatiana. Nasz kierowca to Pan Krzysztof. Podróż rozpoczęliśmy o 7:30 i trasa przejazdu trwała około 5 godzin. Gdy zajechaliśmy na miejsce zjedliśmy obiad (ziemniaki z kiełbasą), zakwaterowaliśmy się w internacie i chwilkę odpoczęliśmy. Wieczorem poszliśmy na kolację, a tam ziemniaki smażone, schabowy, naleśniki.
  Po kolacji autobusem miejskim pojechaliśmy na Prospekt Niepodległości. W autobusie musieliśmy rozmawiać w języku białoruskim a wszystko po to, aby utrwalać ten język, a przy okazji, przejazd był za darmo. Bo na Białorusi dzieci jeżdżą bez biletów. Na Placu Niepodległości oglądaliśmy iluminacje świąteczne. Była piękna choinka, kula z napisem Mińsk 2020, lodowisko, karuzele dla dzieci, zmieniające się napisy. Na zwiedzenie placu mieliśmy godzinę, także wszystkiego nie zdążyliśmy zobaczyliśmy. Wracając do Internatu mieliśmy małą chwilę strachu-wsiadając do autobusu straciliśmy z oczu naszą Panią Tatianę. Zapomniałam dodać, że każda z Pań opiekowała się czwórką dzieci. My wsiedliśmy pierwszymi drzwiami, a pani Tatiana drugimi. Ale wszystko skończyło się dobrze. Tak zakończył się pierwszy dzień. Drugiego dnia pobytu obowiązywał nas strój galowy, a rozpoczęliśmy go od śniadania, następnie spakowaliśmy walizki i wyruszyliśmy do Pałacu Niezależności. Po drodze widzieliśmy Park aniołów, zwiedziliśmy dom kultury dla dzieci i młodzieży. Po krótkim zwiedzaniu Mińska wraz z grupą dzieci z Białorusi udaliśmy się na zabawę choinkową. Pałac zrobił na mnie duże wrażenie. Przy wejściu zamontowane były zabezpieczenia, przechodziliśmy przez bramki, takie jak na lotnisku, a torebki naszych pań były prześwietlane i sprawdzane przez panie w białych rękawiczkach z ochrony.  Pół godziny przed spektaklem wykorzystaliśmy na zapoznanie się z przygotowanymi atrakcjami. Na sali widowiskowej witał nas Dziadek Mróz, Masza z Niedźwiedziem, Angry Birds i inne postacie z bajek.  Po spektaklu otrzymaliśmy prezenty od Prezydenta Republiki Białoruś Aleksandra Łukaszenki. Prezenty były super! Dostaliśmy Smartwatch, po 2 kg cukierków, maskotkę myszki, a do tego każdy mógł sobie wziąć maskę karnawałową. na koniec wszyscy zebraliśmy się przy choince i wspólnie tańczyliśmy. Z Pałacu pojechaliśmy na obiad, a następnie do domu. Wyjazd był super!  Mińsk jest pięknym miastem - zachęcam wszystkich do nauki języka białoruskiego i zwiedzania pięknych miejsc na Białorusi. Podczas tego wyjazdu poznałam miłych i sympatycznych kolegów i koleżanki. Chciałabym tam wrócić jeszcze raz. Dziękuję wszystkim organizatorom, że mogłam uczestniczyć w tej wycieczce.